Orta Saha Sorunu


Takım sezona başlarken, hepimizin aklında soru işareti olmadığı belkide tek mevki ortasahaydı. Geçen sezonun Ayhan'ını ve Mehmet Topal'ını düşününce, bir de üstüne ilk maçlarda Sarp kendini aşan bir futbol sergileyince, Barış Özbek ve Linderoth da bu takımda olduğunu düşününce ve geri ikililerin önünde de Arda veya Elano'nun olduğunu görünce, neden kimsenin 4-3-3'ün göbeğini dert etmediğini anlamak güç değil. Aynen ben de bu takımın en garanti yerinin burası olduğunu düşünenlerdendim.

İlk 8 hafta ve Avrupa maçlarında müthiş pozitif futbol, ortasahanın durumunu pek gözler önüne sermedi. Ne zaman Kewell ve Baros sakatlandı, bir süre santraforsuz oynamak zorunda kaldık, ortasahaya müthiş bir yük bindi, işte o zaman, hatta belki biraz daha öncesinde, geri ortasahanın vahim durumu ortaya çıktı. Topal ve Ayhan geçen sezondan çok uzaktı, Sarp arasıra kıvılcımlar çıkartsa da yeterli kalitede değildi. Ortasaha, Elano ve Arda'nın hatta Keita'nın yaratıcılıklarına bakar oldu. Elano'nun da sezonun ilk yarısında bu kadar iyi olmadığını düşünürsek sıkıntının büyüklüğünü kavrayabiliriz.

İşte gerek sakatlıklar, gerekse formsuz geri ortasaha ikilisi, bizim ilk 8 maçtaki pozitif futbolu daha sonraları yapamamamızın başlıca sebebidir. Sezon ortasında yapılan 3 transfer içinde ortasaha mevkisinde oynayabilen tek futbolcu Giovani. Peki Giovani bir çözüm olabildi mi ? Hayır henüz olamadı, sebebi;

Rijkaard'ın sisteminde pas trafiği çok önemli. Mevcut Barcelona Rijkaard'ın sistemini kullanıyor ve eğer maçlarını izliyorsanız ne demek istediğimi anlarsınız. Ortasaha 3'lüsü ve ileri 3'lü sürekli yer değiştiriyor ve sürekli pas yapıyor. Çok seri, hızlı, gerektiği kadar kısa paslar ile, bir de çapraz koşular ve sürekli yer değiştirmeler ile birlikte rakip takımın kafasını karıştırıyor. Yetenekli oyuncular bu işi çok iyi beceriyor ve sonuca da elbet gidiyorlar. Her ne kadar Galatasaray'ı Barcelona ile kıyaslamak saçmalık gibi gözükse de Rijkaard eninde sonunda bu tarz bir futbolu takıma oturtmaya çalışacaktır. Peki bunun önünde ki engel nedir ? Yetenekleri sınırlı geri ortasaha 2'lisi.


Bu maçta daha fazla hücumu düşünmek zorunda kaldığı için Giovani'yi, geri ortasaha ikilisinden birini çıkartarak, 4-1-2-3 sistemine oturttu. Ancak pek çok kişinin de düşüncesi, aslında Rijkaard'ın hep böyle oynamak istediği yönünde. Yani bir geri ortasaha, Arda ve Elano, ileri kanat oyuncuları ile sürekli yer değiştirerek ortasahanın ileri 2'lisini oluşturacak. İşte böyle bir sistem Barcelona sistemine oldukça yakın. Ayrıca yetenekli oyuncular o yoğun kısa pas trafiğini ve sürekli yer değiştirmeleri rahatlıkla yapabilirler. Yine bu yetenekler sonuca da oldukça rahat gidebilecek işleri yapabilirler. Kewell da iyileştiği zaman, Barış Özbek daha fazla şans bulduğu zaman ve Emre Çolak iyice olgunlaştığı zaman bu sistemin alternatifleri de olmuş olacak. Peki neden Rijkaard kafasındaki bu sistemi oturtamıyor. Sebebi yine ortasahanın gerisinde duran isimler yüzünden. Eğer şu anki mevcut sistemden bir ileri hücumcu daha fazla oyanayacaksanız geride duracak olan o tek kişiye çok güvenmek zorundasınızdır. O adamın çok iyi pas yapması ve sürekli ileri geri koşması gereklidir. Bizim hangi futbolcumuz şuan o mevkide oyanayabilir ? Ne Topal, ne Ayhan, ne de Sarp orada oyanayamaz. Zaten çok gol yiyoruz, daha fazlasını yeriz. O 3 isimden hiçbiri orada oyanayabilecek kadar yetenekli değil. Böylelikle tek kişinin yapmasını istediği işi, mecburen 2 kişiye yaptırmak zorunda kalıyor Rijkaard, 12 kişi ile de oynayamayacağımız için bir isim dışarıda kalıyor. Maça ve rakibe göre o bir ismi oyuna sonradan sokmak zorunda kalıyor ki Rijkaard'ı tanıyanlar bilir, o her zaman kendi oyununu oynamak ister, maça ve rakibe göre iş yapmaz.

Bu sebeple gelecek sezon Rijkaard'ın sistemini iyice orturtması için, bu yetenekte bir ortasahanın alınması şart. Yoksa bu iş hali hazırdakilerle olmaz. Aslında mecburen yollanmış bir isim bu sisteme iyi ayak uydurabilirdi. Linderoth şu an takımda olabilseydi buraya cuk otururdu ve biz de Barcelona'ya yakın bir oyun ve sistemde oynayabilirdik. Ancak gerek sakatlanmalarının sonu gelmemesi, gerekse yabancı sınırlaması sebebiyle bu adamı bir türlü test edip oturtamadık şu takıma. Bence o bu sisteme otursaydı sezon ortası gönderilecek ilk isim, en zayıf 2 halkadan biri olan Leo olurdu. Kısacası Linderoth bu iş için biçilmiş kaftandı.

Bir de şunu söyleyeyim. Konu ile alakasız, ancak futbolu seven her kim olursa olsun, ama saf futbolu seven, oyunu izlemeyi seven, kim olursa olsun Sabri'yi sevmez. O futbolu çirkinleştiriyor (Tabi ki şahsına değil futboluna söylüyorum).

4 yorum:

ahmetcan_48 dedi ki...

Abi açık söyleyeyim takıma 4-3-3 gitmiyor ve gitmez. Bu takımın oynaması gereken sistem 4-3-1-2 ya da 4-4-1-1.Orta sahada iki önlibero oynamalı ama bu önliberolardan birisi mutlaka oyun kurucu maestro özelliği taşımalı. Aynı UEFA'yı kazanan takımdaki Hagi ve Tugay gibi. Sağ kanatta Keita önliberoda Sarp ve Dos Santos sol kanatta Kewell. Dos Santos, ileride forvet arkası Arda ile uyumlu olunca bu takım coşar abi. Forvette de Jo ile Baros oldun tamam. Defansı belirtmeye gerek yok zaten.

Cübbeli Lappap Hoca dedi ki...

ahmet, neye göre 4-3-3 gitmiyor abi? nedir yani?
ya da ön liberoyu sarp'a bırakmak nasıl bir kafadır?

ahmetcan_48 dedi ki...

Abi yok benim demek istediğim Sarp değil. 4-3-1-2 sisteminde orta sahanın göbeğinde Dos Santos'la ileride forvet arkasında Arda uyulu oynarlarsa bahsettiğim bu oyun kurucu maestro özelliğini ikisi bu sistemde yakalar ve takım daha iyi oynar gibime geliyor.

Cübbeli Lappap Hoca dedi ki...

abi tamam da bu dediğin şekilde de, yedek forvet kalmıyor.

ya onu bunu siktir et de, bizim sorunumuz sistem, diziliş vs değil abi. en başta, oynamak istediğimiz futbolun esas başlangıç noktası olan ortasahadaki oyuncuların bizim için yeterli olmaması var. bu sene şampiyon olsak bile bu sorun baki. ve umarım çözmek için yaz döneminde bir şeyler yapılır.