C. Ronaldo'nun Adidas'a Kıyağı

Real Madrid'e imza günü

Markalar futbol sektörünün önemli unsurları, hatta belki de en önemlileri. Büyük anlaşmalarla hem kulüplere hem de kendilerine astronomik gelirler sağlıyorlar. Eğer bu markalar olmasaydı futbol da bugünkü gibi olmazdı. Olmasaydı keşke diyen vardır, ben o kesimden değilim. Her neyse... Bu firmaların en büyük 2'si bildiğiniz üzere Nike ve Adidas. Bu 2 firma dünyadaki takımların çoğunun sportif ürün tedarikçileri. Nike Adidas'tan 2-3 milyar dolar daha büyük diye biliyorum. En büyük firma Nike, ancak dönen paralar o kadar fazla ki 2-3 milyar dolar pek fazla değil Adidas'ın değerinden.

Bu firmalar o kadar güçlüler ki komplo teorileri bile döner. Ben ihtimal vermesem de bazen liglerin, kupaların, turnuvaların sonuçlarını bu firmaların belirlediği söylenir. Hatta Dünya Kupası'nın tamamen düzmece, sadece bu firmaların gelirlerini katlamaları için düzenlenen bir turnuva olduğu söylenir. Arka arkaya aynı firmanın takımları pek fazla kazanmaz bu kupayı, sürekli dönüşümlü birbirlerine kıyak çekerler. Tabi bu işin komplo kısmı ,ben inanmıyorum, ancak bu teorilerin oluşmasını sağlayacak kadar büyük firmalar bunlar. Türkiye dışında büyük liglerde büyük derbilerin tarafları olan takımların aynı markayı giymesi söz konusu değildir. Futboldaki rekabet markalara da yansır böylelikle. Barcelona-Real Madrid derbisi, Nike-Adidas derbisidir. Boca-River derbisi de öyle... İngiltere'nin en büyük maçı Liverpool-Manchester United ülke derbisi, Adidas-Nike derbisidir. Londra'nın en büyük 2 kulübü Chelsea ve Arsenal de Nike-Adidas derbisini yaşatırlar. PSV-Ajax, Nike-Adidas. Sporting Benfica Porto sırasıyla; Puma Adidas Nike. Tabi ki Milano derbisi de Adidas-Nike derbisidir. Bir mallık bizde. En büyük dediğimiz 3 takımımız da aynı markayı giyiyorlar.

Takımların dışında bu firmalar, sporcularda da büyük bir rekabet halindedirler. En büyük, en ünlü, en iyi olarak gösterilen futbolcuların hepsi paylaşılmıştır. Eskilerden örnek vermeyeceğim, zaten reklamlardan görmüşsünüzdür, kim kimin adamı. Sadece futbolcularda olmuyor bu rekabet, ancak konumuz futbolcular üzerinden gidiyor. Son olarak Dünyanın en iyi 2 futbolcusu olarak gösterilen Messi ve Ronaldo da en büyük 2 firma tarafından paylaşıldılar. Bana deselerdi ki 15 sene önce; Böyle 2 adam olacak, ben o zaman derdim biri Nike'ın diğeri Adidas'ın adamı olur kesin diye. Tıpkı takımlarda yaşattıkları rekabeti, futbolcularda da yaşatıyorlar. Gidip hem Messi hem Ronaldo'nun aynı firma tarafından giydirilmesi sürpriz olurdu zaten. Her firma eminim ki bu kendi adamlarını, kendi takımlarında görmek isterler. Sonuçta çok büyük reklam geliri potansiyeli olan bu adamların, oynadıkları takımların ürünü ile aynı ürünü kullanması, o firma için müthiş bir gelir kaynağıdır. Mesela Ronaldo Manchester United'da oynarken Nike markalı takımın Nike markalı futbolcusuydu. Mutlaka Nike zevkten 4 köşe oluyordu o dönem.

C Ronaldo Nike için şuan en değerli sporcu. Bir zamanlar Ronaldinho ne ise şuan Ronaldo da o Nike için. En değerli adamını bu yaz en büyük rakibinin en değerli takımına gönderdi Nike. Böyle bir adamın Adidas forması giyecek olması onların da canını sıkmıştır elbet. Bu sebeple olacak ki, hatırlarsanız 80 bin kişinin stadda, milyonlarca kişinin TV'de izlediği imza törenine Ronaldo dev bir Nike armalı tişört ile gelmişti (üst resim). Bu bence güzel bir detay oldu o günden kalanlar arasında.


Dün maçı izlerken Osman Sakallığlu 94 milyon Euro'ya transfer olan Ronaldo'nun sadece kendi adına satılmış formalarından 100 milyon euro gelir sağlandığını söyledi. Bu haberi daha önce de duymuştum, ancak maçta ilgimi çekti. Yani sadece 9 numaralı Ronaldo forması, o geldiğinden beri 100 milyon euro değerinde satış yapmış. Yani 94 milyon euroya alınan adam kendi parasını çıkartmış, hatta 6 milyon da arttırmış sadece 8-9 ayda. (Bu başarıya daha sonra detaylıca değinirim. Zamanında laf edenlere selam olsun, bu arada Robben üstad da 79 milyon euro kazandırmış Bayern'e. Kaç kuruşa gittiğini biliyoruz, kara bak). 100 milyon euro değerinde forması satılmış Real Madrid'in sadece Ronaldolu. Bu paranın yüzde bilmemkaçı direkt Adidas'a gidiyor. Yaklaşık 50-60 milyon euro arası bir para olmas lazım, Adidas'ın kasasına giriyor. Yani bu ne demek. Nike'ın en değerli adamı Adidas'a 8 ayda formalardan 50-60 milyon euro kazandırmış. Bir anlaşma var mıdır aralarında bilmiyorum. Bu adamdan kazandığın paranın bir bölümü bana ait falan diye. Ancak sanmıyorum, forma satışında böyle bir durum olsun.

Özellikle böyle çok büyük topçular söz konusu olunca farklı firmanın forması sıkıntı yaratabiliyor. Aynı sıkıntıyı Messi ile biraz olsun çözmüştür Nike. Genelde zaten böyle büyük topçuların takımları rakip firma ile anlaşmalı ise Milli formaları oyuncu ile aynı firmayı paylaşıyor. Arjantin Adidas, Portekiz Nike gibi... Bu istatistiği de diğerleri ile birleştirince, aslında hakikaten aralarında gizli bir anlaşma varmış gibi. Herkes payına düşeni alıyor. 100 milyon euro değerinde Adidas formayı, Nike'ın adamı sattırmış yuh be.

2 yorum:

müşkülpesent dedi ki...

nike da messsi adidas giymesine rağmen barcelona forması satıyor onun sayesinde.

real barca nike adidas karşılaşması ama kaybeden yok çünkü messi adidas ronaldo nike.

L dedi ki...

evet, zaten yazıda da var abi bu tespit.